torstai 24. huhtikuuta 2014

Verkkokaupankäyntiin siirtyminen Suomessa (t.1)

Mistä haet ensimmäiseksi tietoa uudesta hankinnasta?
- Varmaan Internetistä.

Se säästää aikaa ja fyysistä vaivaa, ja tarjoaa melko varmasti päivitettyä tietoa, nopeasti juuri sen tarpeellisen tiedon.  Mitä jos tiedonhaku vielä johtaa ostopäätökseen ja ostaminen käy yhdellä napinpainalluksella?: Veni, vidi, vici.

Verkkokauppa on Suomen pk-yrityksille ja täten elinkeinoelämälle uusi mahdollisuus elvyttää taloutta. Jo tuttu e-käyntikortti, eli yhteistiedot verkkosivulla, auttaa kuluttajaa löytämään yrityksen, mutta kokonaan sähköistetty ostoprosessi ja muunlainen interaktiivinen tiedonvaihto verkossa luovat uudenlaisen toimintaa aktivoivan yritys- ja käyttäytymiskulttuurin yritykselle itselleen sekä sen markkina-alueelle, kun siirtymävaihe verkkokauppaan on aloitettu. Yritys voi saavuttaa uusia asiakkaita ilman maantieteellisiä rajoitteita. Yritys voi myös ns. jäädä rannalle, jos se ei osaa valita itselleen sopivaa tapaa toimia verkossa tai tiedä kuinka tavoittaa siellä oma asiakaskohderyhmänsä. Matkailu- ja elämystuotteiden paketointi on vielä yksi puuttuva tekijä, jossa muun Suomen pitäisi saada oppia Lapin kunnilta ja matkailuyrityksiltä.


Inhimillinen yhteisöllisyys, yhteisöllinen ostokäyttäytyminen


Internet on kaupunki virtuaalissa muodossa. Toriaukio ja kauppapaikat eivät ole muuttuneet sitten ihmisen olemassaolon alusta. Netissä kauppa käy ja tieto kulkee usein  inhimillisellä tavalla monimuotoisesti. Ihmiset tekevät ostopäätöksiä paljolti vertaisarvioiden varassa. Tuotetta arvioidaan ulkonäön (visuaalisuuden) ja toisten kokemusten, sekä hinnoittelun perusteella.


Scoble's Social Media Starfish
Kuva / Picture by Darren Barefoot
Painettu sana on vähentymässä. Mahdolliset asiakkaat vaihtavat ajatuksiaan keskustelupalstoilla, blogeissa, yhteisöpalveluissa, kuten kasvavan suosion saaneet FaceBook ja TripAdvisor. Yritys kun onnistuu hyödyntämään asiakaspalautetta ja asiakkaiden osoittamaa tuotetarvetta, on myyntituote taattu. Suomalaiset ovat selvästi siirtyneet käyttämään mm. verkkopankkipalveluja ja viihtyvät kuka missäkin sosiaalisen median kanavassa. Verkossa vietetään yhä enemmän aikaa, joten yrittäjän on oltava siellä missä asiakkaatkin.

Yrittäjät esittelevät tuotteitaan mainosten ja kampanjoiden muodossa omilla verkkosivuilla, mutta myös monessa muunlaisessa Internetin mahdollistamassa näkyvyyskanavassa. Yrittäjien on mahdollista luoda integroituja verkostoja, joihin asiakkaat houkutellaan osallistumaan, seuraamaan uutisia, kommentoimaan ja jakamaan omille tuttavilleen tieto siitä kuinka mahtava tämän yrityksen palvelu tai tuote on. Myös myynti voidaan liittää näihin kanaviin. Asiakkaalle tämä helpottaa ostoprosessin läpi käymistä, joskin tiedon etsiminen voi olla työlästä jos ei ole vakiintunut tiettyihin tietokanaviin. Yrittäjältä tämä vaatii uudenlaisten asiakasprofiilien tuntemusta, kuinka ihnmiset käyttäytyvät Internetissä, kuinka kohdata omat asiakkaat. Avainasemassa ovat suhteiden luominen ja yhteisen edun vaihtokauppa siinä välimaastossa, jossa yrittäjä ja asiakas kohtaavat tutustuen toisiinsa ja toistensa virtuualisti esitettyihin ajatuksiin, kuviin ja uuden elämyksen saamisen mahdollisuuksiin. Tämä tapahtuu todennäköisesti sosiaalisessa mediassa. Hyvä yrittäjä innovoi jatkuvasti ja sopeutuu uusiin olosuhteisiin: Internetissä voi myydä tuotteitaan kumppanien kautta heidän sivuillaan tai kanssa yhteissivustolla tai vain jonkin sähköisen jakelukanavan kautta.

Yritykset verkkokaupankäynnin eri kehitysasteilla


Verkkokauppa kannattaa, sanovat päättäjät ja menestyneet yrittäjät. Suomessa yritykset ovat vielä aika matalalla e-portaikon askelmilla. Onko yritykselle tehty oma e-strategia? - Moni ei tiedä sen olevan tarpeellinen. Suomi on pieniväkinen maa. Asiakkaita löytyisi maailmasta nettiyhteyden päästä enemmän, Euroopassa on  529 miljoonaa netin käyttäjää (64 % asukkaista), joista 350 miljoonaa käyttää somea. Eipä näy Suomea myöskään liikevaihdollisesti Euroopan kärkimaissa verkkokaupankäynnissä, vaan länsi kiitää edellä pohjoisen ollen vasta neljäs kasvunopeudessa.

Yrityksen verkkokauppatarve pitäisi voida kuvata ja saattaa sähköiseen liiketoimintaan kuuluvien järjestelmien tuella toimivaksi kokonaisuudeksi, jossa eri osat ovat yhteydessä toisiinsa (esim. markkinoinnin ja asiakashallinnan, taloushallinnon ja toiminnanohjauksen järjestelmiä). Yrityksen saamat yksittäiset ostot ja asiakastiedot menevät suoraan asiakkaalta osaksi asiakasrekisteriä, jota hyödynnetään aina asiakasryhmän markkinoinnista jälkiseurantaan koko prosessin ajan. Verkkokauppa edellyttää yrittäjältä monenlaista liiketoimintaan liittyvää yrityksen sisäistä ja sidosryhmien välille luotavaa sähköistä verkostoitumista.Verkkokaupankäynnnin kehittymisen tasoportaikkoa kiivetään seuraavasti, Kirsi Mikkolaa mukaillen: 

5 Yritysverkoston älykäs liiketoiminta
  • kehittynyt verkkoanalytiikka yhdistettynä sähköiseen toiminnanohjausjärjestelmään (ERP)
  • kokonaan sähköinen taloushallinto
  • järjestelmien ja yritysten välinen tieodonsiirto

4 Sähköinen kaupankäynti
  • verkkokauppatoiminnot osana nettisivuja 
  • yhteisöllinen ostokäyttäytyminen (social shopping) hyödynnetty

3 Sisällöntuotantoa netissä
  • sisällönhallintajärjestelmä (CMS), sosiaalinen media, suoramarkkinointi, verkkoanalytiikka, kuva, video
  • taloushallinto, myyntijärjestelmät

2 Sähköiset perustyökalut hyödynnetty
  • kotisivut, sähköposti, puhelin, laskentataulukko-ohjelma
1 Verkossa ollaan läsnä
  • muuttumaton kotisivu


0-tasolla olevat häviävät?



Kuva /Picture by Mark Smiciklas
Ketkä loistavat poissaolollaan verkossa, häviävät yhä enemmän kaupankäynnissä. Voi olla olemassa (palvelu)tuote, mutta ei osaamista tietotekniikan, tuotteen paketoimisen tai viestinnän alalta, tai yleensä yrittäjyydestä. Tiedon puute aiheuttaa myös pelkoja ja vääriä ennakkoluuloja, kuten viereisessä kuvassa. Jos tuote on huono, mikään jälkimmäisistä ei auta. Yrittäjällä on oltava joku, joka tuottaa jatkuvasti tietoa viestintäkanaviin, joku joka luo yritysilmeen ja rakentaa verkkoinfrastruktuurin sekä alkupääomaa. Internet voi myös lyödä lyötyä, jos kerran saatu huono asiakaskokemus leviää, ja jää "kummittelemaan" hakukoneiden tuloksissa tai keskustelupalstoilla. Internettiin laitetulla tiedolla voi olla pitkä muisti, eikä virheitä välttämättä unohdeta niin helposti.

Sitten on vielä sellaiset, jotka kieltäytyvät Internet-läsnäolosta, kenties yksityisyyden menettämisen vuoksi, tai niitä jotka ovat sähkölle tai säteilylle herkkiä ja joutuvat hakeutumaan sähköyhteydettömille korpimaille, kun niitä vielä on olemassa. Esteitä verkkokaupankäynnin menestykselle voi aiheuttaa lainsäädännön rajoitukset ja hidas mukautuvuus nopeisiin muutoksiin tekniikassa ja Internetitn tuomissa uusissa jakamis- ja viestintämuodoissa. Nettiaikakauden suuret elinkeinoon vaikuttavat muutokset vievät toisilta leivän, kun toiset hyötyvät (esim. postimyynnin uusi aikakausi, kivijalkamyymälöiden tuho).

Terveydelliset tekijät voivat herättää vastustusta kaikkea elektroniikkaa, virtuaalielämää ja verkossa roikkumista kohtaan.Ihmiset samalla, kun kuluttavat viihdettä ja kehittävät arkea helpottavia sähköisiä palveluja, urheilevat ja lepäävät vähemmän. Lapset muuttuvat levottomiksi ja yliaktiivisiksi ja menettävät luovuutta, ihminen degeneroituu. Online-elämä aiheuttaa masennusta ja yksinäisyyttä oikeiden ihmiskontaktien puuttuessa ja burnoutia verkkosuhteiden ylläpidon ja läsnäolon vaatiman työmäärän vuoksi. Kaiken palvelu- ja maksukulttuurin siirtyminen verkkoon aiheuttaa todellisia puutteita palveluissa ihmisryhmille, eivät voi liikkua Internet-ympäristössä (sairaat, syrjäytyneet, marginaaliryhmät). Lisäksi tietoturvallisuus ja yksityisyyden suoja ovat vaarassa globaalisti toimivien verkkopalveluyritysten valvoessa toimintaamme. Suomen valtio on ottanut monia ulkomaisia yrityksiä toimittamaan verkkopalveluita, esim. Googlen.


Suomalaiset rakastavat elektronisia ratkaisuja?


Suomen politiikka on hyvin avoin tekniikan kehitykselle ja Internet-kulttuurin lisäämiselle ja kehittämiselle. Hyvin suurella osalla väestöä on mahdollisuus ja varaa olla verkossa, toisin. Kouluissa panostetaan sähköisten työvälineiden opetteluun ja hyödyntämiseen joten tulevat sukupolvet ovat entisiä parempia liikkumaan sähköisessä ympäristössä. Suomalaiset päätyvät helposti ulkomaisten palvelujen ostajiksi ja käyttäjiksi, mm. amerikkalaiset jättimäiset tietotekniikkayritykset ovat saaneet paljon jalansijaa. Lisäksi suomalaiset osaavat hyvin englantia, jolla globaalit myyjät verkossa toimivat. Muuttuuko Suomi nettivaltion provinssiksi, jolla on keskushallinto muussa maassa?. 

Nokia-kulttuurin peruilta Suomalaiset omaksuvat mobiilikäytön muotoja nopeasti. Ylen tutkimuksen Suomalaiset verkossa 2013 mukaan kasvu on ollut nopeaa kahdessa vuodessa ja mobiiilikäyttö on monipuolistunut. Tässä varmaan on Suomen verkkokaupan tulevaisuus, langattomissa palveluratkaisuissa, puhelimen ja siihen verrattavien laitteiden kanssa. 

Suomessa on tunnetusti muuttoliikettä kaupunkeihin, ja maaseutu tyhjeneet. Näin ei tarvitse olla. Hajaseutujen asiakkaat voivat tilata ostokset erämaatiluksilleen ja tehdä työtä etänä. Verkkokauppa on luonut merkittävästi lisää työpaikkoja, yrittäjien ei tarvitse enää perustaa kauppaa tietylle keskustan kadulle saadakseen näkyvyyttä. Rahaliikenne ja perustoiminnot hoituvat verkkoyhteyden kautta.Tämä se vasta tekee hyvää Suomen elinkeinolle, Suomi asutetaan tasaisesti, ja pienetkin kunnat säilyttävät asukkaansa ja elinvoimaisuutensa. 
   
Lähteitä tekstin asiasanalinkkien lisäksi:
Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot -opintomateriaali 26.3.2014
Kokemuksia eAskeleesta, Sähköinen liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen kehomme - sähköherkkyys, Erja Tamminen
The Year Ahead: 5 Social Media Trends Every Entrepreneur Needs to Know, Entrepreneur.com
Europe B2C Ecommerce Report 2013


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti