perjantai 25. huhtikuuta 2014

Sähköisen liiketoiminnan mukanaan tuomaa, tajunnanvirtaa (t. 3)

Asiakkaalle pitäisi asiakkaan aikakautena näyttää ja tuntua helpolta ostaminen, mutta sitä ennen: Digitalisaatio.

Järjestelmä
Palveluyrittäjä pohtii e-tarpeitaan ja järkeistää toimintansa, päivittää. Jos hän nyt hyvin ymmärtää, tietää, mitkä toiminnot pitää saatta e-aikaan. Palikoita, järjestelmän osia, näkymättömiä. Niin paljon erilaisia ratkaisuja, järjestelmiä, sovelluksia, jotka eivät aina tule toimeen keskenään. Uusittua asiakaspalvontaa ja -valvontaa.
-> Etsitään asiantuntija-apu ostopäätöksen tueksi.
-> Automatisoidaan sisällä ja ulkona.
Haaveena täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmä, ja raikas yrityksen ilme.

Ei osoitteella väliä. Yrittäjä voi hoitaa myynnin ulkomaisen Wellness Span kahvilasta sanaakaan sanomatta ja tulla paikalle, kun esitys alkaa.  Rakas asiakas saa hänet aina kiinni, kun on kysyttävää. Jos ei saa niin Virtuaali-Anna sivuilla vastaa. Tukitoiminnot hoitaa sama integroitu järjestelmä? Ainakin työnkuva on muuttunut johtajasta kokonaisvaltaiseksi ymmärtäjäksi.

Internet ottaa yhä kuumemman roolin tässä. Ei enää erillisiä laitteita, rekisteritietokantoja...Sähköinen toiminnanohjausjärjestelmä yhdistää, valvoo ja muistuttaa, tekee valmiiksi. Yrittäjä lisää tietoja ja päivittää, järjestelmä raportoi. Varastot hupenevat, uutta tulossa, ei pääse enää unohtumaan.

Asiakas onkin digitaalinen eläjä, liikkuu joka puolella, ostokäyttäytyy, haluaa elämyksen, muuttaa itseään, kokea uutta, viihtyä. Saada tiedon palvelutuotteesta jo etukäteen, etsiä tiedot kymmenestä lähteestä, udella tutuilta ja tuntemattomilta, toisilta tuotteen kokeneelta, päättää itse, sitten palveluntarjoajalta tilaa  ja maksaa online. Taas jakaa kokemuksiaan "menossa", "tiäl ollaan", sekä "se ol uppeeta, ol hajua ol makua, ou jeah avot harasoo" kaikille kontakteilleen kommentoida yksityiskohtia. Tuoda itsensä esille, tuotteistaa itsensä vertaisilleen. Toisessa kanavassa suosittelee toisessa haukkuu, tuhat seuraajaa.Yrittäjä myhäilee, kun asiakas markkinoi uusia asiakkaita tupaan. Seuraa mitä kautta asiakas on tuotteen löytänyt.

Löytyminen
Hakukone päättää mitä asiakas löytää, minkä yrityksen palvelu tuntuu tärkeimmältä. Naapurin matkatoimisto ei ollut netissä, eli sitä ei käytetä. Ostetaan Opodolta, tulee halvemmaksi, ainakin 5 euroa säästöä. Ostaako verkkosivulla kävijä mitään? Monikanavoidaan se niin, että ostaja saa kaikki samalta luu... eikun kotiin tuotuna. Myös kilpakumppanin verkkosivu tuottaa asiakkaita. Motiivina yksi ilmiö, hakusana. Ei ikä, sukupuoli, asuinpaikka. Harrastetaan ja ollaan kiinnostuneita, ollaan yhdessä samansuuntaisia, heimolaisia virtuaalisti. 
Kuva / Picture by Andy Mangold



Nyt se on jo ihan sama onko yksityishenkilö vai yritysasiakas. Kaikki ottavat selfie-kuvia. Kyllä on nätti naama nyt. Samat tarjoukset. Harmi.

Atlantin takana oleva sivusto myy halvemmalla omaa tuotetta. Voihan valuuttakurssi, pakko alentaa hintaa!. Globaali tietohana on kaikilla sama, jos haluaa tietoa, siitä saa maksaa. Ei kaikki muuttunutkaan, siellä joku isoveli päättää. Lisää kieliversioita.

Erikoistutaan, tehdään oma tuotteistus kissaihmisille, kaikkiruokaisille, kirvesmiehille ja hipstereille. Kysytään mobiilisti asiakkaalta, mitä hän tykkäisi tästä uudesta tuotteesta, jos sellainen tulisi tarjolle tulevaisuudessa.

Minkälainen digitaalinen elämäntyyli sulla on?
Kolme on kovaa: muoviraha, verkkoyhteys ja tuotepäivitykset
Neljä on pehmeätä: elämys, face-to-face, terveys ja vanheneminen.



Oma kommentti: Olen tyytyväinen, kun oppiminen inspiroi ja saa elämän tuntumaan ruusuiselta.


Lähteitä

Sähköinen liiketoiminta 26.-27.3. materiaali 2. päivä, Kirsi Mikkola
Strategy Train: Arvoketju
Liiketoiminnan kehittäminen
Asiakkaan aikakausi: rohkeus + rakkaus = raha, Janne Löytänä ja Kari Korkeakoski

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti