Giellajohka on matkailijan majatalo Suomi-neidon silmässä Pohjois-Suomessa. Verkkosivun perusteella kyseessä on rento kodinomainen majoitusvaihtoehto vaeltajille, kalastus- ja luontomatkailijoille Lapin erämaassa, kuitenkin vähimmäismukavuuksilla.
Sijainniltaan Giellajohka on mukavasti kolmen rajanaapurimaamme lähellä, joten paikka soveltuisi jonkin usean kohteen matkaohjelman välietapiksi. Saamenmaan kylät -sivulla Giellajohkaa kuvaillaan näin:
Giellajohka sijaitsee Kielajoen rannalla, Kaamasen ja Karigasniemen tien varrella Muotkatuntureiden ja Kevon luonnonpuiston läheisyydessä. Tarjolla on mökki- ja huonemajoitusta, kahvila-ravintola ja matkailuauto- ja telttailualue.Valokuvia sivustolla on runsaasti ja niistä välittyy ajaton ja rento tunnelma. (Kalastusmajan hetekakerrossänky ei näytä luksukselta, mutta sellaisissa on kuitenkin mukava nukkua.) Leirintäalue, oma ravintola, lahjapuoti sekä Kalastajanmaja antavat perus majapaikasta hieman monipuolisemman kuvan.
Näkymä Giellajohkan nettisivusta |
Alkukartoitus Giellajohkan imagosta ja näkyvyydestä verkossa
Oman verkkosivuston lippukuvakkeet/kieliversiot sivuista antavat kuvan jo kansainvälisestä palvelusta ja asiakaskunnasta. Kuitenkin aloittaisin jakelusuunnitelman tekemisen
1) muutamasta kehitysehdotuksesta sivustolle, sekä 2) kartoittamalla mitä kanavia Giellajohkalla jo on käytössään.:
Kotisivulle tekstisisältöä ja tarinointia lisää, jotta kohde vaikuttaisi perustellummalta. Kysymys kuuluu, paljonko paikkaan kerralla mahtuu väkeä, ja onko siellä paljon väkeä jonain tiettynä aikana. Onko tämä majatalo perustettu jonkin perinteisen reitin varrelle, mikä on tämän paikan tarina? (Onko majatalonpitäjä saamenkielinen, kun majatalon nimikin on?). Kuvia voisi vähentää tai lajitella ja nimetä paremmin. Kuvat toki näyttävät riittävästi paikan luonteesta, jotta sivun perusteella voi uskaltaa paikkaan matkustaa, mutta vähintään kuvatekstit pitäisi olla myyvemmin tehty. Tekstiä tarvitaan verkkosivulle aiheista: Mitä siellä voi tehdä? Mitä muut siellä tekivät (todistuspuheita vierailta)? Onko siellä jotain opastettua/juonnettua ohjelmaa? Millainen henkilökunta siellä on (+ kuvia isännästä/emännästä/ym.)? Mitä kulkuyhteyksiä paikkaan on (ainakin lähimmän lentokentän nimi, ja kuvausta etäisyyksistä)? Moneen kysymykseen ei heti löydy vastausta. Verkkosivuston kautta kauppa ei kovin paljon käy, onko näin?
Kieliversioiden tarkistus: Onko käännökset tehty oikein. Saksankielinen aloitussivu ei saksaa näytä olevan. Jos Saksan markkinoille mentäisiin, tällainen johtaisi kielteiseen ostopäätökseen. Jos muissakin kielissä on käännösongelmia on parempi panostaa laatuun ja tarkistuttaa käännökset kielen osaajilla jokaisella sivulla erikseen. Myös karttakuva on vain englanniksi erikielisillä sivuilla.
Jo käytössä olevat näkyvyyskanavat
Näkyvyyskartoituksen perusteella kaupankäynti tehdään verkossa muualla kuin omilla kotisivuilla. Giellajohkan googlettaminen valaisee lisää paikan luonnetta ja tuo esiin jo käytettyjä jakelukanavia. Näissä tulee esiin paikan parhaat puolet samoin kuin puutteet. Jo olemassaolevia kanavia on hyvä hyödyntää jatkosuunnitelmassa ja niiden parasta aineistoa välittää eteenpäin uusille kanaville.
Giellajohkan FaceBook-sivustolla on hienoja kuvia joita voisi hyödyntää uutisoinnissa. Niiden pohjalta saa elävämmän kuvan siitä, millainen paikka on, ja millaista siellä vierailleilla on ollut. Suomalaiset vieraat antavat täällä palautetta vierailusta. Majoituspaikka on saanut hyvät arvostelut Booking.com -sivulta, eniten palautteita on tullut venäläisiltä. Paras kuvaus paikan palveluista, aktiviteeteista ja etäisyyksistä löytyykin tältä sivustolta. Ilmeisesti varsinainen majoitusvaraus toimii tältä sivustolta ja yrityksen oma verkkosivu on lisänä tälle. Mahdollisesti ei siis omistajilla ole resursseja yrityksen verkkosivuston ylläpitoon.
Bloggarit: Paikalla ollut suomalainen kalastajaharrastaja Petri Kauppi on mieltynyt paikkaan ja postannut kahdesta reissusta Giellajohkaan. Giellajohkan omillakin Youtube-kanavalla on pari videota. Kuitenkin nimimerkillä Kalastuspäiväkirja, jolla on jo suurempi seuraajajoukko, on julkaistu kalastusfiilistelyaiheisia retkikertomuksia, sekä Kielajoen seudulta hienompia videokertomuksia, joilla voisi mainostaa kansainvälisestikin majapaikan yhteydessä, ainakin linkitettynä. Bloggareilla on verkostot useammassa sosiaalisen median kanavassa.
Kansainvälinen näkyvyys
TripAdvisorissa ollaan, hyvä! Arvostelujen lukeminen antaa uutta tietoa paikan palveluista. Sveitsiläisen SwissInfo -matkailuinfo- ja hotellivaraussivun tiedot Giellajohkasta on päivitetty v. 2012. Tämä sivusto tarjoaa hakua neljällä kielellä. Hakukoneet 2Look4Beds, Horse21.net ja Agoda ovat agregaattisivustoja, jotka löytävät lukuisilla kielillä majoitusta ja muuta matkailuun liittyvää ympäri maailmaa. Yllättäen saksalaisella golfaiheisella Leading Courses -sivustolla on hyvin tehty saksankielinen kuvaus "Golfhotel Giellajohkasta". Kuvaus sopisi käytettäväksi muussa mainonnassa sellaisenaan, koska golfinpeluusta ei siinä mainita mitään. Goolge + Paikallishaussa löytyy Giellajohka Ky vaellusreitiksi lajiteltuna.
Suomalaiset kanavat, näillä sivustoilla Giellajohka näkyy Google-haussa hyvin:
Saamenmaan kylät http://inarilapland.fi/giGoellajohka/#kylaanchor
VisitInari http://www.visitinari.fi/fi/majoitu/talot/giellajohka-1hengen-huone
Fishing Finland http://www.fishing.fi/1id_124603__iid_11554__l_e.asp
- the largest fishing tourism website in Finland and contain information about the versatile possibilities for fishing and tourism services in Finland.
Tulos: kohderyhmärajaus
Giellajohka sopii ehdottomasti niille, jotka hakevat luonnonrauhaa. Paikka on luonteeltaan leirintään ja mökkeilyyn sopiva. Ohjelmat näyttäisivät olevan pikemmin mukava lisä paikalle kuin syy saapua sinne. Ruokapuoli on erinomaisesti hoidettu. Paikkaa ei pidäkään mainostaa massiivisesti eikä aktiivisena paikkana, jotta sen rauha ei häiriydy, vaan hyvin kohdistetusti ryhmille.:
- Pakopaikka luonnonrauhaan,
- kalastuksen harrastajat, vaeltajat
- talvisen erämään elämystä hakevat.
- Paikka sopii erinomaisesti myös ryhmille, jotka haluavat oman ohjelmansa kylkeen saunomista, ravintola- ja baaripalveluja, melontaa, hiihtämistä, kalastusta, kesäaikana myös työpajoja eri toimintapisteissä.
- Paikan valtteja tuntuvat olevan puhtaus ja ystävällinen henkilökunta.
Vierailijoiden kuvista ja kommenteista päätellen paikassa on käynyt kaikenikäisiä ja monesta kansalaisuudesta tulevia vieraita. Kohderyhmärajaus on viisasta tehdä harrastuneisuuden ja luonteen perusteella, ei ikäryhmittäin tai matkaseuran perusteella. Myös perheet pystyvät löytämään yhteistä tekemistä, jos hakevat juuri omaa rauhaa muulta maailmalta ja sen melskeeltä keskenään olemiseen.
Kalastus onkin Giellajohkan kohdalla eniten näkyvissä sosiaalisessa mediassa ainakin suomeksi ja Suomessa. Suomen alueella voitaisiin panostaa kotimaanmatkailun "kaupungista-korpeen" -tyyppiseen lepolomailuun teemalla "disconnect yourself".
Jakelukanavaehdotukset
Kartoituksen perusteella kotimaista ja ulkomaista näkyvyyttä on, hyvin juuri yleisimmin käytetyissä kansainvälisissä kanavissa, kuten Booking.com sekä TribAdvisor, sekä YouTube ja Google+ Paikallishaku. Flickr-palvelua voisi hyödyntää paljon enemmän, hyvillä valokuvilla, joissa näkyy yrityksen nimi, eri aiheisissa kuvissa (kuvia on jo laittanuyt S. Niemelainen).
Näkyvyyttä ja myyntiä voisi nyt kohdistaa suunnitellusti ja kokeiluluontoisesti eri maissa pariin kanavaan, joita on Matkailun Edistämiskeskuksen kartoituksissa Sähköisiä ja perinteisiä jakelukanavia kulttuurimatkailussa sekä Sähköisten jakelukanavien kartoitus Outdoors Finland- ja kylämatkailu -teemoista suositeltu matkailuyrittäjien käyttöön.
Tässä suosittelemani kanavat: Olen ottanut mukaan hieman eri harrastusteemaan liittyviä kanavia.
Iso-Britannia
Suosittelisin Giellajohkalle englanninkielistä vieraskirjaa FaceBook-sivuna, britit käyttävät huomattavan paljon tätä palvelua (2. suosituin sivusto maassa) ja miehetkin käyttävät tätä suunnilleen yhtä paljon kuin naiset. Lisäisin myös Booking.com -myyntinapin tälle sivulle, mikä voisi lisätä myyntiä, sillä se helpottaa ostamista suunnattomasti.
Noin 8000 brittiä kuukaudessa käy (hakukoneiden kautta yleensä) VisitFinlandin sivuilla, joista Giellajohkaa ei löydy, edes Lapin osiosta tai hakusanalla fishing. Suosittelisin omistajaa tarjoamaan tarinaa paikasta tai itsestään parin ensiluokkaisen kuvan kera kalastukseen liittyen: Kielajoki kalastuspaikkana, Kalamaja kalastusmökkinä, Giellajohka majoitusliikkeenä ja kalastuspalvelukohteena mainittava, sekä mahdolliset vuokrattavat välineet tulisi mainita.
Giellajohkan omistaja voisi itse laittaa pari hyvää kuvaa tai pyytää vieraitaan, joista monikin bloggaa reissuistaan, laittamaan kuvia pyyntireissuistaan englanninkieliselle Go Fishing -sivustolle. Siellä käy kuukausittain 21000 kävijää, kalastuksen harrastajia, joista 70 % on UK:sta. Kuvateksteissä voi kehua Kielajoen apajia. Tälle voisi antaa puolen vuoden seuranta-ajan siten, että säännöllisesti kerran viikossa käy tarkistamassa kommenttitilanteen ja vastaamassa niihin. (Kartoituksen tekoaikaan sivustolla ei ole ollut vielä Suomesta kuvia.)
Sivustolla Hiking in Finland ei esiinny kohdetta Kielajoki, eikä oikein myöskään lähellä olevia Kevon luonnonpuistoa tai Muotkatunturin erämaata. Olisiko aika tuoda vaellusreittiehdotus karttoineen ja mainostaa vaeltajan majataloa Giellajohkaa tälläkin sivulla? Blogin näkyvyys verkossa on optimoitu, ja ylläpitäjä asuu Suomessa. Kirjoittajan voisi kutsua majoittumaan Giellajohkaan, ja ehdottaa kuvapäiväkirjan tekemistä seudulla. Myös bannerimainontaa voisi harkita jonkin tapahtuman yhteyteen.
Melonnan ystävien sivusto Song of the Paddle on helppokäyttöinen ja Kielajokea voisi mainostaa melojille. Varsinkin vieraina käyneille melojille (kuten Esko Adventures) voisi ehdottaa keskustelunavausta. Olemassa olevia kahta (kartoituksen tekohetkellä 2012) Suomea koskevaa melontareittikeskustelunavausta on katsottu tuhansia kertoja. Tätä suositellaan hyvänä kanavana tavoittaa Suomesta melontakohteena kiinnostuneet. Myös Love to Escape -melontasivua voisi harkita, se tavoittaa paljon erityisesti naispuolisia keski-iän ylittäneitä harrastajia. Sivustolla on tarkemmat toimintaohjeet, yrityksen tiedot mm. voi lisätä sivustolle ilmaiseksi.
Vielä suosittelisin sivustoa Joobili, joka on kylämatkailuaiheellaan tavoittaa ensinnä nuoret aikuiset itsenäiset naiset sekä eläköityvät hyvätuloiset naiset Alankomaissa, USA:ssa sekä UK:ssa. Pienikin oma tapahtuma kannattaa kartoittajien mukaan ilmoittaa sivustolla, jos vaikka oman majatalon ohjelmatapahtuma inspiroisi matkaan.
Giellajohka voisi self catering -mökkeineen sopia myös suositulle (360 000 kävijää kuussa) Holiday Rentals -sivustolle. Sivuston ohjeisiin on tutustuttava ennen kuin tekee päätöksen, sivulla esittely maksaa jonkin verran. Sivusto on juuri hyvin varustettua mökkimajoitusta etsiville. Myös tällaiselle uudehkolle mätkanjärjestäjän sivulle voi viedä yrityksen tiedot: Activities Abroad. Se sopisi kokeiluna yhteistyöstä matkanjärjestäjän kanssa Iso-Britanniassa.
Lisäksi voisi olla kannattavaa pyytää jokin luontolajia harrastava toimittaja käymään bloggausmatkalla poikkeamaan majatalossa, jos tällaiseen vain on varaa.
Saksa
Saksalaiset ovat melonnan, vaelluksen ja kalastuksenkin ystäviä. Saksankieliseltä alueelta on suositeltu enimmäkseen matkanjärjestäjiä, ja bloggauksen sanotaan olevan vasta tulossa.
Eurofun Touristik GmbH myy aktiivimatkoja Keski-Euroopan alueelle, mutta myös Suomea. Se voisi olla hyvä kanava, joka tavoittaa erilaisia käyttäjäkohderyhmiä.Oikeastaan itävaltalainen yritys.
Asi (Alpine Schule Innsbruck) sopisi talviaktiviteettien myyntiin erilaisille ryhmille Giellajohkassa.
Diamir Erlebnisreisen myy kaikenlaisia aktiviteetti- ja safarimatkoja, myös Suomesta, Dresdeniläinen yritys.
Fernwege.de myy vaellusmatkoja eri maissa Euroopan alueella. Sivustolla on paljon kävijöitä (36 000 kuussa) ja keskustelupalsta. Samoin cGTouristic myy monenlaisia vaellustuotteita eri taitotasoille myös Suomesta.
Angelreisen.de on laaja kalastusharrastuksen sivusto ja matkanjärjestäjä. Sen erillisellä blogisivustolla ei ole kukaan vielä esitellyt Suomea. XXL Angeln tarjoaa laajan portaalin kalastukseen liittyville palveluntarjoajille.
Omat kommenttit tehtävästä
Minulle Lapin alue on hyvin tuntematonta seutua, olen kerran ollut vuosia sitten Rovaniemellä. Tämä tehtävä muodostui hyvin eri tavalla kuin aluksi kuvittelin. Selvittäessäni Giellajohkan taustaa opin samalla, että sehän on jo aika hyvin verkottoitunut siihen nähden, että se nykyisten omistajien hallussa on ollut vain muutaman vuoden. Asiakasmääristä ja kohteen kannattavuudesta ei saa tietoa. En tuntenut kohdetta ollenkaan tätä ennen. Tehtävän teossa aloitin lukemalla annetut raportit, mutta huomasin, että MEK:in sivuilta voisi lukea paljon muutakin infomateriaalia tätä varten, jotta kohderyhmän tavoitussuunnitelma olisi oikeasti perustellusti tehty. Huomasin, etten mitenkään voi suorittaa tehtävää asiantuntemuksella sillä en ehdi opiskella kaikkea tarvittavaa tietoa ajoissa. Opin sen sijaan paljonkin googlettamalla Giellajohkan nykytilannetta, sillä käytännössähän tiedonkulku voi olla mitä ihmeellisin. Vieraita on ollut hyvin monesta maasta, eikä tähän oikeastaan voi suositella mitään maata erityisesti. Venäjä on hyvin edustettu jo asiakaspiirissä. Mitenkäs asiakkaiden kommentteja ja suositteluja sitten voisi llisää hyödyntää? Ne juuri olivat oman tutkimukseni parasta tietolähdettä majoituskohteeseen tutustuessani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti