Analyysi valmiiksi annetun nimettömän Analytics-raportin perusteella:
Aika moni uusi kävijä näyttää lähtevän pian pois sivustolta. Vain noin kymmenesosa palaa sivustolle uudestaan.
Täytyy tutkia, miltä sivulta lähtijät lähtevät pois, ja mikä sivu sai heidät ensin tulemaan sivustolle. Moni on tullut hakukoneen kautta, joten jokin sivu toimii melko hyvin sisäänheittäjänä. Selvitettävä siis: mikä sai heidät tulemaan sisään (mitä hakusanoja käytetty) ja jos mahdollista selvittää, mikä tieto on jäänyt antamatta sivustolla niin ettei sen sisältö vaikuta enää kiinnostavalta vaan aiheuttaa poistumisen.

1) Määriteltävä paremmin sivuston kohderyhmä. Ovatko hakusanat ja sivun sisältö oikeanlaiset omaan palveluun verrattuna. Määritettävä tavoite: 2) asiakas ohjattava toimintaan niin ettei poistuisi sivulta vaan "ostaisi" asian. Lisätään ehkä bannerimainontaa sisällön oheen ja tehdään ostaminen helpommaksi tuomalla selkeä ostamispainike sivulle ja vähentämällä ostoprosessiin johtavia klikkauksia. 3) Tehdään kunnollinen selkeä saapumissivu, jolla halutaan rekisteröidä tulijat.
- Miksi muilla sivuilla olevien linkkien ja sosiaalisen median kautta tuleva liikenne on pientä verrattuna haun kautta tulevaan liikenteeseen? Minkä sivuston kautta on tullut liikennettä? 4) Pyydettävä lisää tahoja linkittämään sivustoon. Ketkä voisivat olla sopivia kumppaneita oman sisällön mainostamiseen. Kirjoitetaan uutisia jossakin (1-2) sosiaalisessa mediassa omista palveluista. 5)Tarkistettava omien sivujen välinen toimiva linkitys. Jos itsellä on tarjota hakusanoja vastaavaa sisältöä muilla sivuilla, parannetaan linkitystä lisätietoon.
- Sähköpostimainonta ei selvästi ole ollut oikeanlaista, 6) uutiskirjettä (tai mikä yhteyden otto ollutkaan kyseessä) mietittävä uudestaan, onko kirjeen sisältö ollut oikein kohdistettu viestin vastaanottajille. Uutiskirjeen otsikkoon lisättävä oikeita sanoja.
- Todennäköisesti: 7) Sivuston tavoitteita ja tarkoitus on määriteltävä tarkasti ja mietitään vastaako hakukonenehaun tuoma liikenne omaa asiakaskohderyhmää. 8)Tavoitteen seuraamista aletaan tehdä (Analytics-ohjelman avulla) systemaattisesti.
- Raportista vaikea tietää, onko käyntejä yleensäottaen vähän. Jos mahdollista karsitaan omat käynnit, ja raportin kauhistelun jälkeen 9) tehdään markkinointisuunnitelma.
Entäs jos ko. sivu on blogi ja sähköposti sen RSS-syöte?
VastaaPoista