perjantai 21. helmikuuta 2014

Onnistunut markkinointikampanja: Safety in Paradise (t.11)

Air New Zealand on jo ottanut tavaksi levittää luovia vaihtoehtovideoita turvallisuusohjeista ja on näistä voittanut mainetta ja kunniaa. Sports Illustrated Swimsuit -lehti juhlistaa 50-vuotista taivaltaan maailmanlaajuisella markkinointikampanjalla. Air New Zealandin kanssa toteutettiin uusi turvaohjevideo, jossa käytettiin Sports Illustratedin uimapukumalleja ja kiwisaarelaisia. Samalla mainostettiin Cook-saaria matkakohteena.


Safety in Paradise -kampanja


Ensin lanseerattiin preview sekä making of  ja tiedotettiin, mitä on tulossa. 14 helmikuuta 2014 lanseerattiin varsinainen video. Se on saavuttanut paljon huomiota medioissa, aluksi hehkutettiin, kuinka hauska ja luova se on, ja sittemmin sitä on kritisoitu naisten esineellistämisestä. Lentoyhtiö on testannut videota etukäteen koeyleisöryhmillä varmistaakseen, että video pysyy hauskan puolella eikä ylitä mauttomuuden rajaa.

Kohuvideo


Video on ajanhermolla. Huolimatta sen tavasta näyttää naiskauneutta, se pysyy mielestäni ruodussa, koska bikinit ovatkin pieniä vaatekappaleita  ja videossa naiset esittävät asiansa hyvällä maulla. Seksikkyys on katsojan silmissä. Tällainen aihe herättää huomiota ja liittyy maailmanlaajuiseen ihmisoikeuskeskusteluun.

Osaltaan kohu voi johtua myös siitä, että Sports Illustrated Swimsuit itse käyttää mallejaan ronskimmin omilla sivuillaan ja pääasiallinen sisältö sen sivustolla näyttäisi olevan "tytöt".  Erikoisvieraat neljä kuuluisaa huippumallia vetävät omien faniensa huomion kampanjaan.

Tiedotusta ennen varsinaisen videon lanseeraamista
Video jakaa mielipiteitä, on saavuttanut elämyksellisen asteen ja aiheuttanut mielipidemyrskyjä. Viihdearvo on suuri myös muille kuin lennolla olijoille. Joka tapauksessa hupi + nuoret kauniit vähäpukeiset naiset + palmut -yhdistelmä vetää aina yleisöä. Ihailijoita ja kauhistelijoita. Kampanja turvaa selustansa myös sillä, että suuri yleisö jo on nähnyt muita hauskoja videoita Air New Zealandilta.

Kohderyhmä ja huomioarvo


Videon kohderyhmänä lienee aikuiset ja aikuistuvat miehet, kaikki paratiisilomalle aikovat sekä urheilulliset aktiivimatkailijat. Videon alussa oleva poika ikäänkuin ottaa lapsetkin mukaan kuvaan. Todennäköisesti haluttu tehdä hauska pala suurelle yleisölle.

Huomioarvo on ollut loistava kaikille kolmelle taholle, Air New Zealandille, Sports Illustrated Swimsuitille sekä Cook-saarille paratiisimatkakohteena. Cookin saaret ovat Air New Zealandin kärkimatkakohteita Tyynellä valtamerellä. Kampanjassa on osattu hienosti yhdistää näiden kolmen vahvuudet ammattimaisesti toteutetun videon muodossa.

Kampanja jatkuu. Air New Zealandin turvallisuusvideoissa on meneillään paratiisimatka-arvonta videon lanseerauksen ohessa. Videota jaetaan kaikenlaisissa sosiaalisen median välineissä. Olettaisin, että  YouTube-tilissä sekä Twitter- ynnä muilla sivuilla käytetään sivukohtaisia analyysivälineitä. SI Svimsuitin asema todennäköisesti kestää esineellistämiskohun, aika näyttää miten tällainen huomio vaikuttaa Air New Zealandin maineeseen. Visuaalinen sosiaalinen media on kuitenkin myös lisännyt selfieposeerausta ja ulkonäkökeskeisyyttä.

Mahdollisesti kiwisaarelaiset olisi voitu esittää videossa vähemmän kliseemäisesti. Toisaalta kliseet, kuten kaislahameiset alkuasukkaat, voivat juuri luoda paratiisin mielikuvan.





2 kommenttia:

  1. Mutta miten olisit kehittänyt internetmarkkinoinnillisesti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikea kysymys. En voi tietää kuinka paljon he ovat videota mainostaneet eri medioissa, ja analyysityökaluista sain vasta tietää että sellaisia on olemassa. Mitä muuta näillä voisikaan saada aikaisiksi kun etsii kaikki hakusanat millä ihmiset päätyvät videoiden sivuille. Air New Zealandin kampanja on minulle turvallisuusohjeiden esittämiseen varsin mullistava elämystuote, jonka tulin etsineeksi kun itse mainitsit, että näitä voisi jotenkin uudella tavalla näyttää. Törmäsin Air New Zealandiin ekaksi.

      Poista